« پاسخگويي به جاي ديگران | صفحه اول | Sony Ericsson »

سه شنبه 19 اسفند 1382

عراق امروز و چند سوال

بعد از پايان جنگ عراق و آزادي آن از دست حزب بعث بارها نام آيت الله سيستاني را شنيده ايم.ايشان كه هوشمندانه طرفدار عدم دخالت روحانيون در حكومت و سياست هستند و يا حداقل قبلا اينگونه وانمود ميكردند.در اين چند ماه اخير به تعداد بيانيه هاي خود براي مسائل سياسي و يا حوادث عراق افزوده اند. بطوريكه اينك تبديل فردي محبوب براي برخي از دلتمردان و روزنامه هاي ايران شده اند.يكي از آخرين بيانيه هاي ايشان حرام كردن ورود غير قانوني به عراق است. خوب در اين حكم بحثي نيست. اما اين مصلح عراق و اين حافط منافع شيعه كه براي چنين چيزهاي فتوا صادر ميكنند چرا در زمان جنگ عراق با ايران،كه صد ها هزار ايراني شيعه و عراقي در آن كشته شدند حكمي در حرام اعلام كردن آن يا حرام اعلام كردن شركت شيعيان در آن صادر نكردند؟به نظر شما كدام مهم تر بود؟
يك مورد ديگر اينكه برخي از دولتمردان ايران و عراق مسئوليت حادثه انفجار در روز عاشورا را متوجه آمريكا ميدانند، ميدانيم كه شيعيان عراق پس از سالها و تنها پس از آزادي عراق توسط آمريكا توانستند در محرم و بدين شكل عزاداري كنند.و به عبارت ديگر شيعيان عراقي اين امكان را از بابت به خطر افتادن جان و كشته شدن سربازان ، و خرج ميليونها دلار آمريكا دارند آيا كسي از آنها تشكر كرد كه حال آنها مسئول هستندد؟ خوب ميدانيم كه اگر حمله آزاديبخش آمريكا نبود شايد براي سالهاي متمادي ديگر همچنان مردم عراق براي صدام هورا مي كشيدند!
و باز مورد ديگر اينكه چند درصد ايرانيان موجود در كربلا بصورت رسمي و با كنترل مسئولان ايراني وارد عراق شده بودند؟آيا بهتر نيست دولتمردان ايراني نيز براي افزايش امنيت مردم عراق كمي به فكر كنترل مرزها باشند؟و در نهايت آنكه من هنوز نمي فهمم مرجعيت شيعه كه در مواردي مثل ورود غير قانوني به عراق، انتخابات ايران و... به آساني حكم حرام صادر ميكند چگونه در مواردي مثل سيگار كه ميدانيم هر سال هزاران مسلمان را به كام مرگ ميكشاند و سلامتي آنها را تهديد ميكند هنوز دو به شك است.

نوشته شده توسط: در March 9, 2004 12:40 PM | سياست

Trackback Pings

براي ارسال دنبالک از لينک زير استفاده نماييد
http://itiran.net/cgi-bin/mt/itiran-tb.cgi/416

:نظرها

توصیه من به شما اینست که در این سایت فقط از آی تی و مسائل مربوط به آن بنویسید. سیاست را به سیاستمداران واگذار کنید.
البته اگر می خواهید سیاسی بنویسید به ما هم بگوئید تا تکلیف خودمان را بدانیم. آیا یک سایت سیاسی را می خوانیم یا یک سایت آی تی؟
به هر حال موفق باشید

نوشته توسط: رضا at March 13, 2004 02:55 AM

«پاتو از گیلیمت اونور تر نذار»؟؟! ملت دیپلماتیک مارو باش! من نمی‌گیرم که یعنی چی که فلانی مثلا می‌گه سیگار حرام است ولی تریاک نه. یعنی ملت عقلش کار نمی‌کنه که خودش بفهمه؟ بعدشم آقا این بحث اینکه آمریکا فلان جا بی ادبی کرد و بهمان جا بی تربیتی و این حرفا یعنی چی؟ کسی که زورش برسه خوب می‌رسه. اصلا قانون طبیعت (یا قول برخی جنگل) اینه.
بد می‌گم بگو بد می‌گی.

نوشته توسط: آن at March 12, 2004 08:25 AM

با آزادی بخش خواندن آمریکا در عراق مخالفم ! شاید افغانستانش را بتوان کمی توجیه کرد اما عراق را نه !
پارسال همین موقع ها بود که عراق صدام را له کرد ! من اگر بجای آمریکایی ها بودم (!!!) تحریک و تقویت یک شورش مردمی (چیزی مثل شورش شیعیان در سال 92 یا 96) را به چنین فتح الفتوحی ترجیح مدادم ! از نظر هزینه بری اقتصادی و سیاسی و دیپلماتیک و اجتماعی و مقبولیت در بین خود مردم عراق سودمند تر بود !

بگذریم از اکراد عراق که تا تقی به توقی میخوره ادعای استقلال میکنند ! شاید اگر اکرداد ایران و عراق و ترکیه جدا مستقل شوند باز هم نتونن با هم کنار بیان !

نوشته توسط: آرشي دات كام at March 11, 2004 08:55 PM

دوست، همکار و برادر بسيار عزيزم، جناب آقاي شيرازي، شما در مطلبي تحت عنوان "عراق امروز و چند سئوال"، انتقاد بسيار منطقي و درستي را نسبت به آيت الله سيستاني مطرح فرموديد مبني بر اينکه "چرا در زمان جنگ عراق با ايران، [. . .] حكمي در حرام اعلام كردن آن يا حرام اعلام كردن شركت شيعيان در آن صادر نكردند؟" بنده با تاييد ضمني انتقاد جنابعالي، اين انتقاد را بر گروه ديگري نيز وارد دانستم. اما شما مطلب بنده را حذف فرموديد. تنها تفاوت آيت الله سيستاني با گروه ديگري که بنده انتقادِ شما را نسبت به آنان نيز وارد دانستم، محلِ سکونتِ آنان بود. در واقع آيت الله سيستاني يک مرجع تقليد شيعه ايراني ساکن عراق است و گروه ديگر، عيناً همين مشخصات را داشتند، اما ساکن ايران بودند.

برادر بسيار عزيزم، وقايع جنگ ايران و عراق بخش بسيار مهمي از تاريخ معاصر کشورمان است. بنده نمي دانم که در آن زمان، شما به چه کاري مشغول بوديد، اما بنده در سالهاي 1366 و 1367 با يک مدرک ليسانس کامپيوتر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام وظيفه مي کردم. در آن جمله اي که شما از مطلب بنده حذف فرموديد، به "[کساني که] جوانان معصوم و بيگناه ايراني و عراقي را به خاک و خون کشيدند" اشاره کردم و نمي دانم که آيا ميتوانيد عمقِ دردِ نسلي را که بخاطر جاه طلبي ديگران تباه شد، درک کنيد يا خير؟ دوست عزيزم، بنده از شما بخاطر حذف مطلبم دلگير نيستم. شايد همان چند سطري که بنده از سرِ درد يا بيدردي نوشتم، موجب فيلتر شدن سايت شما مي گرديد، اما تقاضا ميکنم که از اين بخش حياتي تاريخ معاصر کشورمان بي تفاوت عبور ننمائيد.

نوشته توسط: حسين at March 11, 2004 12:04 PM

دوست و همکار بسيار عزيزم، جناب آقاي شيرازي، اولاً در پاسخ سئوال جنابعالي که فرموده بوديد: "چرا [آيت الله سيستاني] در زمان جنگ عراق با ايران،كه صد ها هزار ايراني شيعه و عراقي در آن كشته شدند حكمي در حرام اعلام كردن آن يا حرام اعلام كردن شركت شيعيان در آن صادر نكردند؟" مي خواستم عرض کنم که ديگر در حال حاضر بر افکار عمومي روشن شده است که از مجموع هشت سال جنگ ايران و عراق، دو سال اولش عراق در خاک ايران بود و شش سال دومش ايران در خاک عراق. بطور دقيقتر از شهريور 59 تا خرداد 61 عراقي ها اشغالگر بودند و ايراني ها از خاک و وطنشان دفاع مي کردند، و پس از آزادي خرمشهر و ورود ايراني ها به فاو و مجنون و . . . نيروهاي ايراني اشغالگر بودند و عراقيها مدافع. در آن زمان [شيرازي: بدلايلي اين قسمت حذف شد از نويسنده پوزش ميخواهم] ثانياً شما به "حمله آزاديبخش آمريكا [به عراق]" اشاره فرموده بوديد. برادر من در کدام قاموسي حمله قدرتمندترين و مجهزترين ارتش جهان به يکي از ضعيفترين و مفلوکترين کشورهاي جهان "جنگ آزاديبخش" ناميده مي شود. با چه منطقي مي توان قتل عام مردم بيگناه عراق را توسط موشکهاي کروزي که از وسط درياي سرخ و اقيانوس هند شليک مي شده اند، جنگ آزاديبخش ناميد. البته من هم قبول دارم که تعريف واحدي براي جنگ آزاديبخش وجود ندارد، اما تحت هيچ شرايطي نمي توان تجاوز يک ابرقدرت تا دندان مسلح را آن هم بوسيله موشکهاي دوربرد فوق مدرن به کشوري که از تامين مايحتاج اوليه مردمش نيز عاجز است، جنگ آزاديبخش ناميد.

نوشته توسط: حسين at March 10, 2004 11:32 AM

با سلام
در زمان رزيم بعثي صدام با ترسي كه ازعلماي شيعه داشت صدها تن از علماي شيعه كه عمدتا ازخانوادههاي حكيميها و صدريها بودند وبرخي از مراجع تقليد بودندوهمچنين دهها1000 نفر ازطلاب زنداني واعدام شدند وبيم آن بود حوزه 1000 ساله نجف كه علماي بزرگي در ان تربيت شدند و والاترين جايگاه علوم ديني شيعي را داشت توسط آن جنايتكار نابود شود چرا كه درآن زمان پناهگاهي معنوي وعلمي براي شيعيان آن ديار بود كه از تفكرات انحرافي ومثهجرانه در دين اسلام جلوگيري مي كردوپاسخگوي مسائل وسوالات ديني وتشكيكات در اين زمينه بود
2-در زمان جنگ پس از آيت الله صدر آيت الله خويي مرجع تقليد بودند وايت الله سيستاني از شاگردان ايشان هستند
3-عمدتا رزيم هاي ديكتاتوردر چند دهه هاي گذشته با دخالت ابرقدرتهاي شرق وغرب به قدرت رسيده اندهمانند ايران كه شاه باحمايت آمريكا مصدق را سرنگون كرد
رزيم صدام هم با خمايت آمريكا به قدرت رسيدوبا حمايت مالي معنوي ونظاميه آمريكا به ايران حمله كردلذا اگر آمريكا نبود نه صدامي بود ونه جنگ

4-در مورد سيگار هم اگرچه مراجع فتواي مستقيمي ندارند ولي فتواي ديگري وجود داردكه هر انچه باعث
اسيب به سلامتي انسان ميشود حرام مي باشد اما بايد پرسيد كه چرادولتهاي قدرتمند كه اين همه دم از انساندوستي و مردم مي زنند در اين رابطه فكري نمي كنندوچرا امريكا پيمان كيوتوراكه در زمينه گازهاي

نوشته توسط: hossein at March 10, 2004 05:24 AM

گلخانه اي ميباشدوباعث از ميان رفتن لايه اوزن است وبه گفته دانشمندان خطر آن بالاتر از تروريست مي باشد را امضا نمي كند
5-شما هم بهتر است اطلاعات خود رابيشتر وهمچنين تصحيح كنيد ويا با بزرگتر از خود مشورت كنيدوهر آنچه كه مخيله مي رسد بدون فكر وتعمق بر روي اين وبلاگ نگذاريد

نوشته توسط: hossein at March 10, 2004 05:18 AM

صدام چنان خفقان و محدوديتي ايجاد كرده بود كه حتي اگر افرادي مانند آقاي سيستاني حكمي هم ميدادند راه به جائي نميبرد و حتي بدون حكم هم بسياري از سربازان به زور تهديد و ارعاب حزب بعث به جنگ مي آمدند . بهتر است بجاي جو گرفتگي سياسي ( بخوانيم حسين درخشان گرائي مفرط ) سعي كنيد كمي روي حرفعائي كه ميزنيد فكر كنيد دوست عزيز :)

نوشته توسط: يك مخالف at March 10, 2004 04:39 AM

آقاي شهرام شريف پاتو از گليمت فراتر نگذار.
تو در آي‌تي هم به زور خودتو جا كردي. در حدي نيستي
كه در مورد مرجع بزرگي مثل آيت‌الله سيستاني اظهار نظر كني.

نوشته توسط: يك دوستدار اسلام at March 10, 2004 03:16 AM

نوشتن يک نظر




اطلاعات من را حفظ کن



 

Warning: include(/home/itiran/www/links/persianads.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/000417.php on line 286

Warning: include(): Failed opening '/home/itiran/www/links/persianads.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/000417.php on line 286