« نیکون D80 را رسما معرفی کرد | صفحه اول | یک نامه »

جمعه 20 مرداد 1385

تردیدهای واقع نگاری در عکاسی خبری

تغییر اندکی در کنتراست و اضافه کردن دود ناشی از انفجار به یک عکس از بمباران هوایی بیروت که توسط یک عکاس عرب گرفته شده جنجالی در بخش عکاسی خبری و استفاده از ابزارهای دیجیتالی ویرایش عکس ایجاد کرده است. ابتدا این دو عکس را ببنید تا در ادامه توضیح بدهم :

getnewsroomimage.jpg

getnewsroomimage1.jpg

همانگونه که مشخص است دود ناشی از حملات هواپیماهای اسرائیلی در عکس ویرایش شده توسط عکاس برجسته تر و پررنگ تر شده است و تفاوت آن با عکس اصلی کاملا مشخص است. اما این کار عملا به این شکل تعبیر شد که عکاسان رویتر در حال ساختن عکس هستند و محتوا را به نفع خود تغییر داده اند.
عکس توسط یکی از عکاسان آزاد عرب به نام Adnan Hajj گرفته شده که سالهاست با رویتر فعالیت می کند اما حجم انتقادها باعث شد رویتر ضمن عذرخواهی از مخاطبان خود به رابطه خود با این عکاس نیز خاتمه دهد . مقامات رویتر بعد از این عکس ساختگی دیگری را نیز از همین عکاس کشف کردند که هواپیماهای در حال مانور را هواپیماهای در حال فروریختن بمب جلوه داده بود. این تصاویر طی هفته گذشته اعتبار رویتر را زیر سوال برده اما از آن مهمتر بحث ویرایش عکس و استفاده از ابزارهای دیجیتالی را برای ویرایش مطرح کرده است.
رویتر هم اکنون اعتبار خود را در خطر دیده به طوری که از Gary Hershorn سردبیر بخش عکس آمریکای شمالی خود خواسته تا درمورد ابزارهای مورد استفاده عکاسان در ویرایش عکس به خوانندگان توضیح دهد.
"هرشورن" در این مطلب به تاریخچه ای از وسایل ابتدایی ویرایش عکس در گذشته اشاره می کند در زمانی که تاریکخانه نقش مهمی در تولد یک عکس ایفا می کرد و در آنجا نیز کنتراست مهمترین ابزار تغییر یک عکس به شمار می رفت. برای تغییر کنتراست کاغذهای عکاسی مهمترین وسیله به شمار می آمد و از همین رو عکاسان رویتر از کاغذهای با شماره های بالا ( که گرین عکس ها را افزایش می دهد) مگر در موارد معدود استفاده نمی کردند تا به واقع گرایی تصاویر لطمه وارد نیاید. این مقام شرکت رویتر اشاره می کند که با کناررفتن عکاسی قدیمی و جایگزینی عکاسی دیجیتالی فوتوشاب به مهمترین ابزار ویرایش عکس تبدیل شد. جنجالی ترین ابزار فوتوشاب از نگاه هرشورن برای عکاسی خبری cloning است که از بخشی از تصویر مانندسازی می کند. استفاده از این ابزار در رویتر برای عکاسان کاملا ممنوع است مگر آنکه برای از بین بردن گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد. سایر ابزارهای فوتوشاپ که توسط عکاسان این آژانس مورد استفاده قرار می گیرد levels, curves و saturationاست که برای تغییر کنتراست ، نور و تنظیم رنگ به کار می رود.به گفته او قانون در استفاده از تجهیزات ویرایشگر عکس no additions or deletions ( اضافه و حذف نکردن) است تا به اعتبار عکس خبری لطمه نخورد.

البته عکس خبری ذاتا ماهیت مباحثه ای و جدلی دارد و چنین موضوعی خصوصا در جنگی که ممکن است عکاسها خود به طرفی تمایل قلبی داشته باشند نیز قابل درک است اما در واقع این پای تعارض بین وظیفه و تعهد را نیز به موضوع باز می کند. از سوی دیگر این برای نخستین بار نیست که چنین بحث هایی در مورد تغییر عکس به جنجال کشیده می شود. هفته قبل خبرگزاری آسوشیتدپرس عکسی را روی خروجی خود فرستاد که کاملا معلوم بود با ابزار Coloning ( و به شکل ناشیانه ای) دستکاری شده بود. ماه قبل هم شارلوت آبزرور عکاس خود را به خاطر تغییر رنگ آسمان اخراج کرد و یا میامی هرالد در همان هفته عکاس خود را به خاطر تلفیق دو عکس در دو زمان مختلف را کنار گذاشت.
چنین موضوع پرسش هایی را برای بسیاری ایجاد کرده است که حدود تغییر عکس در رسانه های خبری تا کجاست حتی برخی رسانه ها بحث تردید در واقع نمایی عکاسی خبری را پیش کشیده اند.


مرتبط:
عکس های سیاسی جنجالی تغییر یافته
انتقاد مخاطبان رویتر و پاسخ مسوولان آژانس

بی مناسبت نیست دو عکس جالب را نیز اینجا مرور کنیم: همچنان که در عکس زیر مشخص است یکی از دستانی که به پشت زن تکیه شده به هیج وجه به فرم دست یک کودک مشابه نیست در ابتدا بسیاری آن را ناشی از تغییر عکس دانستند اما

getnewsroomimage2.jpg


اگر دقیق تر به عکس بنگریم مشخص است که چهره مردی که دست او بر شانه زن است، توسط زن ماسکه شده است و یعنی عکس حقیقی است.
getnewsroomimage3.jpg

این هم عکسی از یک سرباز آمریکایی و دوکودک عراقی . روی کاغذ نوشته شده:
Lcpl Boudreauk killed my Dad then he knocked up my sister
Boudreauk سرباز آمریکایی بعدا گفت که این عکس دستکاری شده و روی کاغذ نوشته شده بود خوش آمدید اما هنوز مشخص نشده واقعیت سرانجام چه بود.
marine1.jpg


بعد نوشت: نکته ای که در اینجا قابل ذکر است نحوه استفاده عکاسان خبری ایرانی از چنین ابزارهایی برای تغییر عکس است. همه ما در روزنامه هایی که کار کرده ایم با عکاسان و یا ویرایش گران عکس روبه رو بوده ایم که عکس ها را طبق سلیقه خود و یا مدیران یک روزنامه کاملا تغییر می دهند.این تغییرات گاه به شکلی افراطی به رنگ و شکل عکس اولیه کاملا لطمه می زند. این امر خصوصا توسط غیرعکاسانی که در بخش عکس روزنامه ها و مجلات ایرانی کار می کنند بیشتر دیده می شود که کادربندی عکس را طبق سلیقه خود به هم می زنند و یا صفحه آراهای محترم روزنامه ها که در بسیاری از مواقع ابتدا صفحه را می بندند و جای عکس را خالی می گذارند و بعد عکس را مطابق کادر در نظر گرفته شده کوچک و یا بزرگ می کنند و آن را به راحتی برش می زنند.حالا به اینها موارد دیگری را نیز می توان اضافه کرد. چنین مواردی در واقع نوعی دخالت صریح در واقعیت است و گاه این تغییرات در مجموعه فرآیند تولید تا انتشار عکس آنقدر زیاد می شود که عکس اولیه با عکس منتشر شده تفاوت های کاملا آشکاری دارد.

نوشته شده توسط: شهرام در August 11, 2006 09:24 PM | تکنولوژی

Trackback Pings

براي ارسال دنبالک از لينک زير استفاده نماييد
http://itiran.net/cgi-bin/mt/itiran-tb.cgi/1355

:نظرها

این روزها برای دادوستدهای کلان دربورس های بین المللی، گذشته از آگاهی به علوم اقتصادی وریاضی ،باید ادا درآوردن وشکل دادن به دست وصورت را هم خوب آموخته باشید. یک اشتباه می تواند شمارا به چاله یک زیان چند میلیونی بغلطاند وشمارا به یک معامله گر ورشکسته تبدیل کند....

نوشته توسط: محمد طاهری at August 14, 2006 02:05 AM

Crop کردن عکس و تغییر اندازه را دیگه نباید غیرقانونی دانست چون اگه اینجوری مته به خشخاش بذاریم باید به عکاس بگیم یه راست از دوربینش بریزه تو اینترنت و دوربینش باید bitmap ذخیره کرده باشه چون Jpeg فرمت lossless نیست و ... درواقع کادر عکاس اگر تنگتر بود مثل این بود که عکس کراپ شده بود و اینو نباید تغییر در واقعیت دانست.

نوشته توسط: امیرعلی at August 13, 2006 07:02 PM

شهرام خان
دستکاری در این عکس، تغییر کنتراست نیست... بلکه دقیقا استفاده ناشیانه از ابزار کلونینگ است. و جای قلمها رو میتوان شمرد.
شهرام: بله این را دیشب بعد از نگاه دوباره به عکس ها متوجه شدم و می خواستم امروز به متن اضافه کنم اما تغییر کنتراست هم هست( به تفاوت سایه های ساختمان ها و تفکیک نقاط در دو عکس نگاه کن).

نوشته توسط: آرش عاشوری نیا at August 12, 2006 11:19 AM

کامل ترش رو اینجا گذاشته اند:
http://69.73.179.153/index.php?option=com_content&task=view&id=104

نوشته توسط: مهشید at August 12, 2006 10:25 AM

نوشتن يک نظر




اطلاعات من را حفظ کن



 

Warning: include(/home/itiran/www/links/persianads.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/002558.php on line 282

Warning: include(): Failed opening '/home/itiran/www/links/persianads.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/002558.php on line 282