« ستاره بی ستاره | صفحه اول | چند کلمه درباره تحریم نوکیا »

دوشنبه 29 بهمن 1386

چند دلیل برای پول نریختن به حساب سنتوری!

در بخش نظرات یادداشتی که راجع به سنتوری نوشته بودم یکی از دوستان از اعلام شماره حساب برای واریز پول کپی های غیر مجاز به حساب مشترک تهیه کنندگان سنتوری صحبت کرده بود.
لینکی داده بودند که در آن نوشته بود روز گذشته ايده‌اي در گروه «ادب و هنر» اعتماد ملي شكل گرفت مبني بر اينكه هركس طي روزهاي اخير سي‌دي يا DVD «سنتوري» را به شكل غيرقانوني خريداري كرده، مبلغي به حساب تهيه‌كننده اين فيلم واريز كند.
و در ادامه :
مهرجويي در اين باره به اعتماد ملي گفت: «من شخصا با اين ايده موافقم. ژست قشنگي است و يك نوع وحدت و همدلي را مي‌رساند. ما مي‌توانيم شماره حسابمان را اعلام كنيم، ولي اميدوارم مردم عزيز در جريان باشند كه ما محتاج نيستيم و هرچه به حسابمان واريز شود، صرف امور خيريه مي‌شود.» فرازمند هم كه قاچاق سي‌دي «سنتوري» را «ضربه به سينماي ايران» مي‌دانست، گفت: «اينجا مساله پول در ميان نيست. ما بايد به ضربه روحي فكر كنيم كه به مهرجويي و بقيه عوامل فيلم وارد شده است. بحث من اين است كه مي‌گويم اگر قرار بود سنتوري اكران نشود، چرا پروانه ساخت داديد؟!»

خوب ! ایده ناب اعتماد ملی را که من در یادداشت اولم مطرح کرده بودم و قبل از آن هم جایی ندیده بودم .

با توجه به اینکه روزنامه اعتماد ملی رسانه یک حزب سیاسی است به نظر من رنگ و بوی سیاسی بیشتری به این موضوع داده و موضوع سرقت و نشر غیر مجاز فیلم سنتوری را به یک جور مبارزه مدنی تبدیل کرده اند احتمالا اگر بعدش هم آمار اعلام کنند که فلان تعداد به ندای اعتماد ملی پاسخ مثبت دادند این مساله تقویت میشه.(در آستانه انتخابات زیاد هم بد نیست! )

اگر این حساب همانجوری که من پیشنهاد داده بودم بصورت خود جوش و مردمی ازش استقبال میشد خیلی بهتر جواب میداد.(از طریق رسانه وبلاگستان یا از طریق یک رسانه بی طرف و سینمای) امید وارم با این یاد داشتم به سالم ماندن این کار جالب کمک کنم و آخرش خودم هم برم و پول به حساب واریز کنم. چون از جنبه مثبت اگر نگه کنیم. یک حرکت فرهنگی است و هم روحیه دادن به مهرجویی است و هم از طرفی یک پیام واضح برای سانسور چی ها در بر داره که اگر این سیاق ادامه پیدا کنه کنترل سینما از دستتون خارج میشه.

اما دلایلی که من می تونم در ذهنم مرور کنم که پولی به این حساب نریزم از قرار زیر است.

یکی اینکه به نقل از کارگردان گقتند که خرید و دیدن این فیلم شرعا حرام است ! من از این استفاده های ابزاری از این موضوعات بدم میاد. اگر از این نگاه شرعی بخواهی به فیلم سنتوری نگاه کنی به نظر من نمره مردودی میگیره!

دوم اینکه به نظرم این حرکت از یک کار صنفی و مردمی میتونه تبدیل به یک کار سیاسی بشه و مورد موج سواری قرار بگیره و بعضی سایتها و رسانه های سیاسی این حرکت مردمی را به نام خودشون بزنند.

سوم اینکه اصلا با این مدل پول شویی که اگر اینقدر پول به فلان حساب بریزی کار بی اشکال میشه وگرنه نمیشه مخالفم.

چهارم اینکه آقای داریوش مهرجویی و فرازمند که این حساب مشترک را باز کرده اند گفتند که ما به این پول احتیاج نداریم و احتمالا (؟) صرف امور خیریه میکنیم. خوب اگر واقعا اینجور باشه ترجیح میدم خودم تصمیم بگیرم پولمو صرف چه کار خیری بکنم.

در انتها اینکه آقایان اگر واقعا به فکر پول و گیشه نبودند صحنه های نیمه بازاری و گیشه ای فیلم را حذف می کردند و یک فیلم تمام عیار می ساختند و الان هم با افتخار چنین صحبتی میکردند.من از این ژستهای فرهنگی (به قول آقای مهرجویی) خوشم نمیاد.

واقعا اگر پول براشون مطرح نبود چرا با این عجله حساب مشترک باز کردن؟
می تونستن حساب هرموسسه خیریه ای را اعلام کنند.
یا چندین راه دیگه!
خدا و خرما که با هم نمیشه!
هم ما پول نمی خواهیم هم به ما پول بدید!
راستی فکرشو بکنید واسه واریز مثلا 1000 تومان بخوای بری کلی تو صف بانک وایسی.
خسارت زمانیش و خسارت ترافیکی که در تهران ایجاد میشه و هزار جور خسارت دیگر این کار از منافع آن که گفتن موجب وفاق و همدلی در سینمای فرهنگی و مستقل ! میشه ، بیشتره!
اما خوب چون یک کار هیجان انگیزه و خیلی ها با این کار فکر می کنند مشت محکمی به دهان قاچاقچی های سینمایی زدند و احساس فرهیختگی هم میکنند. ممکنه استقبال بشه.

این نکته هم مهمه که اگر واقعا پول چندانی به این حساب واریز نشه یا مبلغ واریزی اعلام نشه بازی کاملا مغلوبه میشه و اعلام میشه که درصد افرادی که از این کار حمایت می کنند خیلی کم است و فقط سر و صدا می کنند و قصدشون تشویش اذهان عمومیه و سانسور سینمایی شدت هم میگیره.

ای کاش کسانیکه ایده یک نفر را به نام خود می کنند اگر به فکر بهره برداری و منافع نیستند با خود آن شخص مشورت میکردند تا راه درست اجرای آنرا یاد بگیرند.
لطفا شما هم در بخش نظرات ، نظر بدهید. این ها یک جور بلند فکر کردن است که برای تبادل نظر مطرح می کنم.

چند مطلب مرتبط:
ما همه دزدیم
بنیاد خیریه مهرجویی

نوشته شده توسط: رضا هاشمی در February 18, 2008 05:50 AM | فرهنگ

Trackback Pings

براي ارسال دنبالک از لينک زير استفاده نماييد
http://itiran.net/cgi-bin/mt/itiran-tb.cgi/1564

:نظرها

سلام خدمت همه ی هموطنان عزیزم.
تقریبا همه ی نظراتو خوندم .
اول از همه باید به نویسنده ی وبلاگ عرض کنم که صاحب اثر می تونه هر شرایطی روبرای سبکش وضع کنه و ویا هر مبلغی رو برای اثرش بخواد.و اجازه نده کسی سوء استفاده کنه .. چون براش زحمت کشیده ..و اینجا ایرانه و کسی به زحماتی که میکشی و عقایدی که داری ارزش قائل نمیشه بلکه هرچی شهرت پیداکنی و گردنت بالاتر بره گردنتو هرس میکنن تا با بقیه هم سطح بشی. و این پیشرفت و میگیره چون اعتماد بنفس و می گیره.
فیلم سنتوری یک صدم از شرایطی که ایران برای نابودی جوونا تهیه کرده و خود من تو خیلی از نزدیکان ودوستانم دیدم رو به تصویر کشیده که به نظر بعضی عزیزان کوچیکه ..اما باورکنید حقیقت داره..
قربون همه جوونای با انصاف ایروونی.

نوشته توسط: gandom at July 6, 2010 07:52 PM

فیلم شاهکار سینمای ایران بود . من 7000 تومان می ریزم و از همه دست اندر کاران این فیلم قدردانی می کنم. آرزوی موفقیت

نوشته توسط: علی at March 31, 2008 11:33 AM

سلام. به نظر بنده اين فيلم در حد و اندازه يك فيلمساز آماتور هم نبود تا چه رسد به مهرجويي به قول شما "بزرگ". براي اينكه بهتر به اين واقعيت پي ببريم، بهتر است فيلم را بدون موسيقي و ترانه هاي انصافا تاثيرگذار آن مشاهده كنيم. آنوقت چه ميبينيم؟ مشتي خزعبلات و هنجارشكنيها و به قول اصحاب رسانه نوعي فرار به جلو براي جلب مشتري بيشتر؛ ساختن نردبان از عرفيات و شرعيات براي رسيدن به كجا؟ پول؟ ثروت؟ شهرت؟ عقده گشايي؟ ابراز ارادت به برخي دورنشينان؟ ....
شما پاسخ دهيد جناب مهرجويي!

نوشته توسط: مسعود at March 31, 2008 05:02 AM

من یه سوالی داشتم ، ما که فیلم را شنبه دیدیم 800 تومن بریزیم به حساب یا 1600 تومن ؟

نوشته توسط: فراز at March 31, 2008 12:20 AM

به نظر من باید داده شود زیرا واقعآ این فیلم با زحمات زیادتی ساخته شد و خیلی ها میخواستند این فیلم آماده نشود که هر طور بود این فیلم آماده شد .
این وظیفه ی همه ی ما هست دست کم باید پول بلیط رو بریزیم به حساب مهرجویی کم کارگردانی نیست که شخصیت خودش رو واسه پول خراب کنه این پول باید ریخته شه تمام.

نوشته توسط: حسین at March 28, 2008 05:56 PM

تا وقتی امثال شما تو این کشور هست باید تو این منجلاب فلاکت نادانی غرق شد.
خود کرده را تدبیر نیست.

نوشته توسط: sina at March 25, 2008 12:39 PM

اين به نظر من يه جور كار همدلي ايراني!
من كه شخصا با اين كارا خيلي حال ميكنم، اين كار يه اعتراض نسبت به عدم مجوز واسه اكران فيلم هم محسوب ميشه. البته هركي يه نظري داره، ولي من با واريز پول احساس اداي يه وظيفه دارم تا لطف...

نوشته توسط: كسري at March 7, 2008 10:11 PM

واقا که فقط چرت و پرت نوشتی
تو می تونی بری پولتو بری بدی به هر کی دوست داری ولی من این پولو از دوستام میگیرم و میرم تو صف بانک وایمیسدم و پولشو می ریزم
زنده باد مهرجویی که حاضر نشد هیچی از این فیلمو حذف بکنه
و حالا این فکرو بکن که اگه مردم پول خوبی بریزن چه قدر از سانسور میشه کم کرد ...

نوشته توسط: وفا at March 7, 2008 03:45 AM

متآسفم که مردم ما انقدر احساسی هستند!

شما زمانی از ویندوز 300 دلاری استفاده میکنید پولشو میدید ؟؟
زمانی یه مطلب در winbeta مینویسم و 100 تا سایت دزدی میکنند ، میشه اعتراض کرد ؟؟
فیلم های روی پرده آمریکا رو میبینید هم پول میدید ؟؟ ( آهان ! شاید از نظر خیلی از مردم ایران یک کارگردان آمریکایی با یه ایرانی خیلی فرق داشته باشه ، اما واقعیت اینه که هر رو انسانن :) )

چطور آقای مهرجویی انتظار داشته که این فیلم اکران بشه ؟؟ ج : احتمالا اولین فیلمی بوده که ساخته !!!

الحق که آقای مهرجویی خیلی زرنگی کردن و من شخصآ اگر کاره ای بودم ایشون رو بازداشت میکردم . نه بخاطر فیلمی که ساخته ! بلکه به خاطر این توضیع گسترده فیلم و اینهمه حرف و حدیث بی خود و بی جهت ...

ممنون.

نوشته توسط: سینا مداح at March 6, 2008 09:14 PM

واريز پول به حساب مهر جويي يعني اعتراض به برخورد قيم معابانه ارشاد با مردم.

نوشته توسط: ابراهيم at March 6, 2008 04:20 PM

به نظر من هم باید پول رو واریز کرد.

نوشته توسط: سونا at March 6, 2008 01:35 PM

سلام رضا جان
**** به** *** بی سوادت
آخه بی سواد ,دهاتی ,گیریم که پول واسه خودشون باشه و صرف امور خیریه نشه .مگه اون آقای تهیه کننده پول خرج نکرده واسه فیلم ساختن؟؟؟؟؟؟؟
حوصله تو ندارم بای

رضا:
خوبه که حوصله نداشت!
این نظرو تایید کردم که بدونید پشت صحنه از این نظرات هم میاد
فردا که چند میلیون پول جمع شد بدونید پول این حسین آقا هم قاطیشه!

نوشته توسط: حسین at March 6, 2008 11:58 AM

من فکر می کنم تو صف سینما ایستادم.چرا باید زحمات دستاندرکاران نادیده گرفته شود.آخر به چه قیمتی این راحت طلبی را باید گوارای وجود کرد؟؟
بی انصافی هم حد و اندازه دارد!

نوشته توسط: حامد عباسی at March 4, 2008 01:18 PM

برایت واقعا متاسفم.این حق الناس است.واقعا که نمیشه اسم مسلمان یا یک آزاده را بر روی شما گذاشت.بی احساس

نوشته توسط: حمید at March 3, 2008 01:47 PM

من نمی خواهم مفتی از کار کسی استفاده کنم .
بهايی که برای ديدن يک فيلم سينمائی بايد بپردازی پول بليته. پس من پول بليت را به حساب کارگردان می ريزم چه صرف امور خيريه بکند چه صرف هر کار ديگری . چه پول را طلبکاری کند و چه نکند. بحث موج سواری هم نيست اگر هر فيلمی که غير قانونی وارد بازار سی دی شده را شماره حساب مرتبطش را داشته باشم همین کار را می کنم. اين سی دی را به اين دليل خريدم که می دونستم امکان تماشايش را بصورت قانونی نخواهم داشت اما دوست ندارم سازنده آن ضرر کند. حالا اين که از اين فيلم خوشتان آمده يا بدتان از اداهای کارگردانش خوشتان می آيد يا بدتان دليل بر نپرداختن بها نيست. چه دلايل بی ربط و غير قابل قبولی برای پول ندادن ارائه کرده ايد.

نوشته توسط: ساتین at March 2, 2008 04:09 PM

دیدن فیلم کپی در همه ی دنیا دزدیه، الا کشور اسلامی ایران!!
ما از این موضوع رنج می بریم و در برابر فیلم با ارزش مهرجویی با ریختن حقمون به خودمون تسلی
می دیم. همین.

نوشته توسط: ربنا at March 2, 2008 03:23 PM

این هم از ثمرات دموکراسیه که هر کس عقییده اش را بگه ولی از هر منظری به قضیه نگاه کنی مهرجویی با سینما بیزینس میکنه و دارای حقوق غیر قابل انکاریه.کلی سرمایه گذاشته بود باید بهره برداری می کرد.ولی ضرر کرد.یاد بگیریم هیچ چیز مفت نیست.می خوای پول ندی نده ولی سفسطه نکن.

نوشته توسط: takpar2002 at March 2, 2008 01:25 PM

اتفاقا اين يك حركت خودجوشه مردميه، خيلي از مردم مي خواستند هرطورشده يك كمك بكنند به توليد كنندگان اين فيلم، و اصلا هم مهم نيست اين حركت پيشنهاد يك گروه سياسي بوده، مهم الان اينكه راهش پيدا شد، راجع به اختيار داشتن پول خودتون بله اختيار پول خودتون را داريد ولي اگه سنتوري را ببينيد بايد هزينه اش رو بدين اين ديگه پول شما نيست كه بگين اختيارش رو دارم الان ديگه وظيفه است كه هر كي سنتوري رو ديده هزينه اش رو از اين راه مشخص بده و توليدكنندگان اختيار دارن پولشونو چطور خرج كنند، راجع به ژست هم كاملا درسته اين بايد يك حركت، ژست، و هر اسمي مي خواهيد بذارين باشه تا كساييكه بدون هيچ منطق و دليل مي خواهد سانسور را ترويج دهند و به عقايد ديگران احترام نمي گذارند استقبال مردم را ببينند، اميدوارم اين حركت شروع حركتهايي از اين قبيل باشد تا نشاندهنده فرهنگ بالاي ما ايرانيان باشد.

نوشته توسط: رحيم at February 29, 2008 09:10 PM

اتفاقآ کاملآ وظیفه است و نه یه لطف.یعنی فکر می کنی اینقدر کار سختیه تو صف بانک ایستادن؟برای اینکه حق خورده شده ی کسی رو بدی ؟
به نظرم با این همه حرفات برای اینکه این پولرداخت نشه،یه جورایی ذاتآ دزدی!

رضا:
عجب!

نوشته توسط: shadi at February 28, 2008 12:03 PM

من فيلم رو ديدم با خانواده ام ديدم داشتم دنبال يه شماره مي گشتم از مهرجويي كه هر جلوري شده هزينه ديدن فيلم با خانوادهام رو بدم ديدم قبلا اين كار شده و من هم اين پول مي ريزم تا امسال مهرجوي بدونن كه دوست شون داريم وگرنه از لحاظ مادي كه اصلا پولي نيست

نوشته توسط: مسعود at February 27, 2008 03:13 PM

آقای اگه تو با کروبی و حزبش مشکل داری رک بگو این دلیل های آبکی چیه می یاری!!!!!!!!!!!!!!!خود تو به زار جا سازنده های فیلم اگه با همین نظر را داشتی باید به
جوانمردی و شرفت شک کنی؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!

رضا:
سازنده فیلم گفته به پول احتیاجی نداره و ژست فرهنگیه در جهت تعامل نمی دونم چی !
حالا شما کاسه داغتر از آش شدی؟
ضمنا من به این کسانی که اسم بردی نه ارتباطی دارم و نه اصلا نظر یا مشکلی!
کلا در زندگی من بی تاثیرند

نوشته توسط: علی سنتوری at February 27, 2008 01:51 PM

دلیلهات جالب بود اما .... سفسطه نکن !
این پول حق مسلم یه عده است که بابت فیلم زحمت کشیدن و صد البته هزینه ای رو متحمل شدند... چه فیلم شرعا حلال باشد چه حرام !.... آیا من و شما حق داریم به دلیل اینکه فیلم خوب نبوده و مثلا از لحاظ شرعی مشکل داشته ، منکر حق و حقوق دیگران بشیم !

نوشته توسط: یه خواننده at February 27, 2008 12:36 PM

به نظر من با این کار دست سانسور و اعمال سلیقه شخصی تند روها رو میشه کوتاه کرد....

نوشته توسط: رضا at February 27, 2008 12:27 PM

درود بر آزادی. با واریز مبلغ بلیط به شماره حساب زیر مخالفت خودتان را با سانسور و نبود آزادی بیان در ایران ابراز کنید
شماره حساب : 0116407795 (بانك تجارت شعبه چهارراه پارك كد032 ) به نام فرامرز فرازمند و داریوش مهرجویی

نوشته توسط: الیاس at February 26, 2008 08:53 PM

سنتوری رو چند روز پیش دیدم.فکر نمیکنم هیچ وقت به اکران سینماها در بیاد.فیلم متفاوتی بود.
خودم شخصا کاری به مسائل جانبی قضیه قاچاق فیلم ندارم.ولی وظیفه منه که سهم خودمو از دیدنش به حساب مهرجویی واریز کنم.
اینو هم نمیشه منکر شد که وزارت ارشاد نقش بزرگی تو این اتفاق داره.
فکر نمیکنید که بی تفاوت بودن نسبت به این مساله خودخواهی محضه؟ کسی که مجبورتون نکرده بود فیلمو ببینید.ولی حالا که دیدید باید حقوق عوامل تهییه فیلمو بدید.یه کم به وجدان خودتون رجوع کنید بد نیست.

نوشته توسط: فرشته at February 26, 2008 11:50 AM

من سنتوری رو دیدم. به طور قطع و یقین فیلم هیچ وقت اکران نمیشد چاره ای هم جز دیدن این نسخه برای لذت بردن از سینمای مهرجویی نبود. با توجه به شلوغی بانک ها قرار است پول خودم و چند نفر از دوستانم رو بعد از عید بریزم. امیدوارم صابون دزدها به تنت بخوره تا حال و روز امثال مهرجویی رو بفهمی.

رضا:
قبلا خورده

نوشته توسط: مهرداد at February 21, 2008 11:36 PM

چرا برای پول ندادن این همه صغرا کبرا میکنی. همه این اتفاقات در بستر زمان شکل می گیرد. مهرجویی که اینها را از قبل طراحی نکرده بود که شما دارید این چنین خط به خط ماجرا را به هم می دوزی و نقدش می کنی. بنظرم زیرکی بیش از اندازه هم گاهی به خنگی پهلو می زند. کمی خود را به خنگی بزنی شاید بهتر باشد. آب بی فلسفه باید خورد.

نوشته توسط: yosef at February 21, 2008 05:26 AM

به این فکر کردید که اگه فیلم اکران می شد چقدر از این 1000 تومن به این دو نفر می رسید؟ من ترجیح می دم فیلم رو نبینم تا اینکه بازیچه قرار بگیرم یا به شعورم توهین بشه. مثل اینکه به شما تهمت دزدی بزنن و بگن آقا بیا این خسارت من رو جبران کن.

نوشته توسط: محمد at February 19, 2008 06:38 PM

نمی دونم فیلم را دیدید یا نه اما اگر دیدید زمان تماشا چرا این حرفها را نزدید؟
اگر مهرجویی میگه من محتاج این پول نیستم یک تعارفه . پرداخت حقوق معنوی صاحب فیلم وظیفه من و شماست چه صف بانک طولانی باشه و چه خلوت.

رضا:
وظیفه من و شما نیست. بیشتر یک جور لطف و همدردی یا نمادی از یک اعتراض است تا وظیفه.

نوشته توسط: محسن at February 19, 2008 02:49 PM

نوشتن يک نظر




اطلاعات من را حفظ کن



 

Warning: include(/home/itiran/www/links/persianads.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/002914.php on line 446

Warning: include(): Failed opening '/home/itiran/www/links/persianads.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/002914.php on line 446