عکاسی

شنبه 15 بهمن 1390

دزدی عکس مجله تجربه و اعتراض مریم زندی

مریم زندی عکاس صاحب نام و معتبری است و همه ما او را به گشاده رویی و طبع لطیف و هنرمندانه‌اش می‌شناسیم، کم دیده ایم که ناراحت شود و راستش را بخواهید طی چند سالی که از نزدیک می‌شناسمش و چند سفری که همراهش بوده‌ام و دربرنامه‌ها و رویدادیهایی که کنارشان بوده‌ام یک بار هم ناراحتی‌شان را ندیده‌ام. حال اما حرکت زشت ماهنامه تجربه در انتشار عکسهای او و دیگر عکاسان و عدم ذکر نام عکاس او را به شدت عصبانی کرده است.
به عنوان یک عکاس (‌هر چند بسیار کم تجربه‌ و کوچکتر از خانم زندی ) بارها شاهد استفاده عکسهایم خودم و دوستانم در مطبوعات و از جمله در بسیاری از روزنامه‌های پرتیراژ بوده‌ام. برخی از آنها عکسها را با کمال وقاحت در صفحه نخست روزنامه خود منتشر می‌کنند و پاسخ‌گوی هیچ اعتراضی هم نیستند. مجله تجربه هم از دو بابت مستوجب توبیخ است که دومی عدم چاپ اعتراض عکاس است. عجیب است که در صورت قضیه این نشریه و نشریات هم‌خانواده‌شان بسیار شکل و شمایل دموکراتیک دارند،‌ زمین و زمان و حکومت‌ها و دیکتاتورها را نقد و تحلیل می‌کنند اما یک اعتراض کوچک به خود را بازنمی‌تابند. من در همین وبلاگ چند سال قبل نمونه همین مشکل را با سایت‌های پربیننده‌ داشتم و پس آن نیز در گروه ایرانیان فلیکر مشکلات بزرگتری را با روزنامه‌هایی چون همشهری ...
به راستی مطبوعات ما کی یاد می‌گیرند که عکس هم مثل یک نوشته امضا و صاحب دارد؟ مولف فقط نویسنده نوشتار نیست آقای سردبیر!

نويسنده: شهرام | 12:06 AM | نظرها 0 | دنبالک 0

یکشنبه 12 اردیبهشت 1389

عکس های رختخوابی


عکس از : DIDEHMAG

به طور پیش فرض برای همه ما تصور عکاسی اجتماعی با حضور مستقیم عناصر انسانی عجین شده است. اما محدودیت ها و حذف ها همیشه هم بد نیست.
عکس های زینب سالاروند در مجله الکترونیکی دیده نمونه از اجرای خوب یک ایده عالی است. در موقعیتی که عکاسی به شکل یک فعالیت ممنوعه یا دست کم بسیار حساسیت برانگیز در جامعه ایرانی در آمده (تابلوهای عکاسی ممنوع را در اطرافتان بشمارید) عکاسی از رخت خواب بدون پیش زمینه موضوعی بسیار مجادله آمیز به نظر می آید اما با ایده حذف آدم ها از رخت خواب هایشان نه تنها این مشکل حل شده بلکه تعبیرهای جدیدتری به وجود آمده.

- عکس ها عمدتا زاویه دیدی از بالا دارند که با ترکیب عکس هوایی گوگل بسیار همخوان می نمایند( هر چند به نظرم به جای ترکیب هر عکس با عکس هوایی محله مورد نظر یک نمای کلی از تهران از بالا هم برای کل مجموعه کافی بود) اما این زاویه دید جذاب ، که عمدتا در سینما هم بسیار از آن می بینیم، همخوانی و توالی مناسبی را برای مجموعه فراهم می کنند.

- اصولا زیر نویس و یا توصیف برای عکس را دوست ندارم. ( آنچنان که یادداشت های کنار و همراه عکس را نیز) عکس باید خود به اندازه کافی گویا باشد اما در این مجموعه زیر نویس نه از سر تحمیل که از پی تکمیل اطلاعات عکس است.

- چینش فضای درون عکس ها بسیار ساده و بدور از تکلف و اغراق است و همین به تصور واقعی بودن آنها اعتباربخشیده است.

- اما ورای همه اینها جذاب ترین بخش این مجموعه به چالش کشیدن تخیل بیننده است. بیننده باید آدم های هر عکس را در ذهنش تصور کند،رفتارشان، خوی و زندگی شان و این ترکیب دوگانه اثر عکاس و تخیل بیننده است که این مجموعه را می سازد.

نويسنده: شهرام | 04:55 PM | نظرها 2 | دنبالک 0

یکشنبه 26 آبان 1387

سرِجدِ غیردموکراتم

یک خانم با شخصیتی که اخیرا با خوشحالی تمام به هلند رفته و کامنتی را هم در حمایت از دزدی روزنامه همشهری در کپی کردنِ عکس‌های فلیکر برای مطلب قبلی من گذاشته، ظاهرا اخیرا در گوگل ریدر و در جواب من گفته "طبق قاونین کپی رایت در بسیاری از کشورهای دموکرات صاحب رسانه های باشخصیت نیز برای استفاده از عکس فلیکر نه به اجازه گرفتن نیازی هست و نه پرداخت هیچ پولی!فقط باید نام عکاس را ذکر کرد. سر جدتان نگاهی به قوانین کپی رایت بیاندازید" . چون پای جد و آباد غیردموکراتِ ما هم به میان آمده و موضوع ناموسی شده گفتم این توضیحات را بدهم :

اولا :
تمامی عکسهای فلیکر یا ARR (‌تمامی حقوق محفوظ است) هستند یا تحت لایسنس Creative Commons که اگر نمیدانید این لایسنس یعنی چه لطفا آنها را در اینجا مطالعه کنید.

دوما:‌ عکسی که در روزنامه همشهری مورد استفاده قرار گرفته در زمان کپی شدن تحت سختگیرانه‌ترین شکل این لایسنس یعنی(by-nc-nd) بوده است که از نظر معنی و مفهوم بسیار نزدیک به ARR و معنی آن این است که کسی حقِ استفاده تجاری از این اثر را ندارد.

سوما: روزنامه همشهری نه تنها برای استفاده از این عکس اجازه ای از عکاس نگرفته بلکه حاضر نشده اسم عکاس را هم کنار آن ذکر کند.(‌خلاف اندر خلاف)

چهارم: وقتی میگویم حکمِ کلی و از سر شکم سیری صادر نکنید همین است. استفاده از بسیاری از عکسهای فلیکر برای مقاصد تجاری نیاز به اجازه عکاس دارد و تنها میتوان از آن عکسها در وبلاگها و سایت‌هایی که جنبه تجاری ندارند با ذکر نام عکاس و لینک به محل اصلی عکس استفاده کرد.

پنجم: پس در مدارسِ روزنامه نگاری کشور با شخصیت و دموکراتِ هلند چه چیزی به دانشجویان می‌آموزند؟

Download file

Download file

نويسنده: شهرام | 11:11 PM | نظرها 2 | دنبالک 0

پنجشنبه 23 آبان 1387

روزنامه همشهری و دزدی از عکاسان فلیکر


این بار اول نیست که روزنامه همشهری برای عکسهای صفحه اول خود از عکسهای عکاسان ایرانی در فلیکر دزدی میکند و روز روشن آن را در صفحه اول خود هم منتشر میکند . در حالیکه پولدارترین روزنامه ایران میتواند به راحتی حقوق قانونی عکس را از عکاس خریده و آن را مثل یک رسانه با شخصیت منتشر کند. به نظرم برای مبارزه با این دزدی آشکار همشهری ها یک فکر اساسی کرد. فکرمیکنم عکاس این عکس می تواند بر اساس قوانین ایران هم از همشهری شکایت کند و حق قانونی عکسش را از این روزنامه بگیرد.

نويسنده: شهرام | 09:35 PM | نظرها 3 | دنبالک 0

پشت شیشه باران

در اکسپوی عکس صباوقتی از طبقه اول بالا می رفتم این عکس روی پله ها نگهم داشت. وقتی برمی گشتم دوباره نگاه کردم. چه چیزی در پشت این شیشه باران زده هست که آن را اینچنین زنده کرده است؟ یک بار دیگر به بهانه دیدن بقیه عکسها و در اصل برای دیدن دوباره این عکس به صبا رفتم. این بار بیشتر از نیم ساعت به آن و سه قطعه دیگر شبیه به آن نگاه کردم . اصرار کیارستمی در این یکی دوساله بر تکرار این عکسهای بارانی ( از مجموعه باد و باران ) پشت شیشه به نظرم خیلی مدرن تر از کارهای عکاسان نوگرای صاحب نام ماست این عکس به خوبی نشان میدهد که نوآوری در تروکاژ و بهره بردن از ابزار نیست نوآوری در نگاه عکاس هست . شبیه این نگاه را در عکس های محسن محمدخانی در همین نمایشگاه نیز می توان یافت .

مرتبط : باران قيمت بر عكاسي ايران

نويسنده: شهرام | 08:13 PM | نظرها 0 | دنبالک 0

جمعه 5 مهر 1387

صابر انواري درگذشت

همين الان و گشت شبانه و از طريق اين وبلاگ متوجه شدم كه صابر انواري يكي از عكاسان قديمي طبيعت و تبليغات ايران درگذشته است. آن هم درست بعد از بازگشت از سفر طولاني‌اش از تركيه. با اقا صابر حدود 15 سال قبل اشنا شدم جايي كه در يك شركت قديمي تبليغاتي در خيابان جردن كه به طور حرفه‌اي يك بخش ويژه عكاسي راه‌اندازي كرده بود و پذيرفت مني را كه از سرعلاقه به عكاسي روي آورده بودم را هفته‌اي يكي دوبار در همان جا پذيرا باشد. آن روزها فقط نگاه مي‌كردم و در حالي كه جز يك زنيت 122 چيز ديگري نداشتم با شيفتگي انبوه لنزها و دوربين‌ها و وسايل عكاسي را مي‌ديدم كه آقا صابر با تسلط تمام استفاده مي‌كرد و در همان آپارتمان دويست متري ابداعاتي را در زمينه عكاسي رنگي انجام مي‌داد كه بي‌شك كار يك لابراتوار و استوديوي بزرگ بود. عكس‌هاي تبليغاتي و روش عكاسي او در آن زمان شايد نظير نداشت و از همين رو بود كه نخستين عكسهاي متري تبليغاتي را او عكسبرداري و چاپ كرد. آقا صابر دوست صميمي نيكول فريدني عكاس فقيد طبيعت نيز بود و تقريبا هر هفته دو نفري با هم سفري به كويري، دشتي، كوهي و .. داشتند و با آن تجهيزات و اين چاپ نتيجه كار كم نظير بود. با اين همه هم صابرانواري و هم نيكول فريدني از بي سروصداترين و بي ادعاترين عكاسان طبيعت ايران بودند آن هم در فضايي كه بسياري از مدعيان پرسروصداي امروز جزو شاگردان آنان به شمار مي‌آيند.
آخرين باردو سه ماه قبل سراغ صابر انواري را از خانم نيكول فريدني گرفتم كه گفت تركيه مشغول يك پروژه عكاسي است و ظاهرا آخرين نمايشگاهش در موزه ايا صوفياي شهر استانبول با استقبال كم نظيرمردم و فرهنگ دوستان روبرو شده بود. دوست داشتم و مي‌خواستم كه موقع برگشت از تركيه بعد از سالها به سراغش بروم كه فرصت نشد و حيف.

نويسنده: شهرام | 12:50 AM | نظرها 2 | دنبالک 0

یکشنبه 27 مرداد 1387

تاثيرات اجتماعي فوتوشاپ


در جهان عكاسي فوتوشاپ كردن يك عكس به اندازه اي كه تغييري در محتواي عكس ايجاد نكند مجاز شمرده مي‌شود. (به ياد بياوريد در جريان حمله اسراييلي ها به لبنان به خاطر پررنگ‌تر كردن دود ناشي از انفجار چه بلايي بر سر عكاس رويتر آوردند) . به جز اين استفاده از فوتوشاپ عمدتا به دليل استفاده در مسير تغييرات ناخواسته و متقلبانه‌ و قلب كردن واقعيت مورد نكوهش بوده است. نه فقط براي بقيه جهان كه براي همين ايران هم همين اخيرا فوتوشاپ محل بحث و مناقشه بوده . اما از زماني كه اين نرم افزار پا به عرصه گذاشته است تحولات زيادي اتفاق افتاده. تحولاتي كه اين نرم‌افزار به ظاهرا ساده در زندگي انسان‌ها ايجاد كرده، گاه اعجاب آور و بي‌‌‌‌ ‌نظير است. جنبه‌هاي اجتماعي مثبت اين نرم افزار محور گزارش جديد نيويورك تايمز امروز است. از دختري كه هيچ‌گاه با پدرش عكس يادگاري نگرفته و حالا در پي از دست دادنش به كمك اين نرم افزار عكسي دو نفره به همراه او را در خانه‌اش دارد و يا زني كه همسر سابقش را از تمامي عكس‌هاي خانوادگي حذف كرده تا بتواند عكس‌ها را با خيال راحت به همه نشان دهد.
فوتوشاپ حالا به دگمه بازگشتي مي‌ماند كه افراد مي‌توانند به كمك آن گذشته نامطلوب خود را به دلخواه امروز درآورند. اين كار كمتر از جادوگري نيست.

كمي مرتبط: عكاسي خبري و فوتوشاپ

نويسنده: شهرام | 11:48 PM | نظرها 1 | دنبالک 0

دوشنبه 20 خرداد 1387

راه اندازی سایت نمایشگاه " ایران، غزل بی پایان"



سایت نمایشگاه عکس " ایران، غزل بی پایان" راه اندازی شد. این نمایشگاه گروهی که شامل 43 قطعه عکس از طبیعت ایران است ،جمعه این هفته در گالری نیکول برگزار می شود.

نويسنده: شهرام | 01:42 PM | نظرها 1 | دنبالک 0

چهارشنبه 1 خرداد 1387

عکسهای خشایار الیاسی در گالری نیکول

خشایار الیاسی از عکاسان خوب فلیکری است که نمایشگاهش درباره کار کودکان با عنوان" من از دنیای بی کودک می ترسم" از روز جمعه در گالری نیکول تهران برپا می شود.

نويسنده: شهرام | 02:22 PM | نظرها 0 | دنبالک 0

یکشنبه 1 اردیبهشت 1387

عکس های میلیون دلاری از صحنه های عادی

بسیاری او را به عنوان استاد عکس‌های سورئال از فضاهای عادی زندگی آمریکایی می شناسند.
با این حال او جزو معدود عکاسانی است که هر قطعه از آثارش میلیون‌ها دلار به فروش می رسد. در نوجوانی عضو یک گروه موسیقی راک با عنوان The Speedies بود و در همان زمان آهنگی را تحت عنوان «بگذار عکست را بگیرم» خواند. در آن زمان هیچ گاه فکر نمی‌کرد که در بزرگسالی آن آهنگ اینقدر در زندگی او مصداق پیدا کند. او در سال‌های اخیر به چنان شهرتی رسیده که در سال 2005 شرکت HP از همان ترانه قدیمی برای آگهی‌های تبلیغاتی دوربین‌های دیجیتال خود بهره گرفت. «گریگوری کرادسون» متولد 1962 و دانش آموخته هنر در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر از جمله یاله است و حالا خود در همین دانشگاه به تدریس عکاسی مشغول است.«کرادسون» که حالا جزو یکی از عکاسان گرانقیمت جهان به حساب مي‌آید .
گزارش کامل در روزنامه دنیای اقتصاد

نويسنده: شهرام | 05:28 PM | نظرها 1 | دنبالک 0

جمعه 12 بهمن 1386

برف و آفتاب


حال و هوایی شده این روزها. شب ها برف می بارد و صبح ها آفتاب می شود.

نويسنده: شهرام | 12:21 PM | نظرها 0 | دنبالک 0

جمعه 7 دی 1386

عکس بی نظیر

سوقصد افراد مشهور همواره دارای درجه بالایی از اهمیت برای رسانه ها و روزنامه نگاران است. بی سبب نیست گروهی از بهترین روزنامه نگاران و عکاسان خبری جهان از چند ماه قبل تا کنون در پاکستان به سر می برند چراکه آنان بنا به تجربه چنین روزی را پیش بینی می کردند. جان مور عکاس Getty Images نزدیک ترین عکاس به بی نظیر بوتو در صحنه حادثه بوده . او که زندگی نخست وزیر سابق پاکستان را بعد از برگشت به این کشور عکاسی کرده می گوید که خانم بی نظیر بعد از سخنرانی و در حالی که در ماشین مشغول ترک محل سخنرانی بوده ، سقف متحرک خودوری خود را کنار زده تا برای گروهی از طرفدارانش که در کناره راه قرار داشتند دست تکان دهد. مور با دیدن این صحنه به سمت خودروی بی نظیر حرکت می کند تا از او عکس بگیرد اما ابتدا صدای شکلیک چند تیر و بعد انفجار همه چیز را به هم ریخته است. به گفته جان مور بعد از ترور ناموفق بوتو در کراچی همه ( خبرنگاران و عکاسان) انتظار انفجار دیگری را داشتند خصوصا آنکه برنامه انتخاباتی او در پارک برگزار می شد و طراحان سوقصد آنقدر فرصت داشتند تا طرح خود را دقیق به اجرا بگذارند. با ترور بی نظیر حالا جان مور به مقصود رسیده است. ناواضح ترین عکس او حالا به یکی از مهمترین عکس های خبری جهان تبدیل شده است.

بعد نوشت : این جور عکاسی ( به دنبال مرگ و زجر دیگران بودن و کسب شهرت کردن) به نظرم یک درگیری های اخلاقی ایجاد می کند.

مرتبط: مرگ، افتخار آفرین نیست ... آقای شریف ! ( مطلبی از روشن نوروزی در پاسخ به بعد نوشت این مطلب )

نويسنده: شهرام | 08:45 AM | نظرها 2 | دنبالک 0

دوشنبه 19 آذر 1386

خسته از جنگ


در تمام مراحل انتخاب عكس يادش بوده كه نام نمايشگاهش «خسته از جنگ» است. بن كورتيس در گفت‌وگوهاي غيررسمي حوالي نمايشگاهش به اين نكته اشاره كرده است كه اين او نيست كه از جنگ خسته شده است، بلكه اين عكس و مردم هستند كه از جنگ به ستوه آمده‌اند. عكس‌هاي او نيز دقيقا همين نكته‌ها را تاكيد مي‌کند.
گزارش رهام وزیری از نمایشگاه عکس های بن کورتیس در تهران

نويسنده: شهرام | 01:09 AM | نظرها 0 | دنبالک 0

پنجشنبه 22 شهریور 1386

گزارش ورد پرس فوتو از کاوه گلستان

مجله Enter که در واقع توسط وردپرس فوتو منتشر می شود در این شماره خود گزارشی را درباره کاوه گلستان و زندگی او دارد و ضمن اشاره به دوره های مختلف زندگی کاوه او را با رابرت کاپا عکاس مشهور جنگ مقایسه کرده است. این گزارش خواندنی که به قطعاتی از عکس های جنگ کاوه گلستان نیز مزین است اما اشتباه بسیاری دیگر را نیز تکرار کرده و گلستان را به خاطر عکسهای مربوط به اعدام سربازان عراقی در جریان جنگ ایران و عراق برنده پولیتزر عکاسی معرفی کرده در حالی که عکسهایی که منجر به پولیتزر شد را جهانگیر رزمی و از اعدام های کردستان گرفته بود.

نويسنده: شهرام | 01:42 PM | نظرها 0 | دنبالک 0

شنبه 3 شهریور 1386

دوربین و عکاس

عکاسان حرفه‌اي معمولا برای آنکه عکاسان تازه وارد که قادر به خریداری دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی جدید نیستند، چندان مغبون عظمت محصولات نشوند، از این جمله استفاده مي‌کنند؛ «عکس خوب محصول دوربین خوب نیست بلکه محصول عکاس خوب است.» من فکر مي‌کنم این جمله صحیح است اما همیشه این پرسش هم برایم پیش مي‌آید كه چرا همان عکاسانی که این حرف‌ها را مي‌زنند، خود معمولا از پیشرفته‌ترین دوربین‌ها بهره مي‌گیرند؟ به تصور من دوربین خوب ابزار مناسبی برای یک عکاس خوب است اما حرص زدن برای خریدن جدیدترین محصولات، افتادن در دام شیفتگی‌هاست. عکاس خوب می‌داند چه موقع باید ارتقا بدهد و تا چه موقع مي‌تواند با محصولات قبلی کار کند. یادداشت هایی از بازار دوربین دیجیتال

نويسنده: شهرام | 03:32 PM | نظرها 0 | دنبالک 0

جمعه 13 بهمن 1385

فلیکر فقط کاربران یاهو را می پذیرد

درخواست جدید فلیکر( یکی از بهترین سایت های آرشیو عکس ) از کاربران قدیمی و مجبور کردن آنها به داشتن یک اکانت ایمیل یاهو خشم و عصبانیت کاربران فلیکر را برانگیخته است. مشکلی که فلیکر با آن روبه رو شد در واقع بعد از خرید این شرکت توسط یاهو بروز کرد به نوعی که به کاربران یاهو نیز اجازه یافتند با اکانت خود به فلیکر نیز وارد شوند. این موضوع دو نوع ورود را برای کاربران جدید وقدیم به وجود آورد که سرانجام فلیکر را به یکی کردن آن واداشت. حالا اما الزام جدید فلیکر برای استفاده اجباری از ایمیل یاهو کاربران قدیمی را عصبانی کرده چراکه بسیاری از آنها اساسا تمایلی به استفاده از ایمیل یاهو ندارند.
مرتبط:
فوروم مربوط به این موضوع
اطلاعات درباره ورود به فلیکر

نويسنده: شهرام | 12:56 PM | نظرها 2 | دنبالک 0


 

Warning: include(/home/itiran/www/links/persianads.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/photography/index.php on line 641

Warning: include(): Failed opening '/home/itiran/www/links/persianads.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/itiran/domains/itiran.net/public_html/archives/photography/index.php on line 641